25+ „Dualne kształcenie zawodowe w Niemczech i Polsce szansą na lepszą, bardziej innowacyjną Europę – wizyta studyjna” 4-5.10.2017 r.
Organizatorzy:
- Wielkopolska Izba Budownictwa,
- Zespół Szkół Budowlanych im. Rogera Sławskiego,
- Zakład Promocji Kształcenia Zawodowego Związku Przemysłu Budowlanego Berlina i Brandenburgii.
4 – 5 października br.
Wizyta współfinansowana przez Fundację Współpracy Polsko – Niemieckiej.
Uczestnicy:
- przedstawiciele firm członkowskich,
- przedstawiciele Izby Rzemieślniczej,
- nauczyciele z ZSB im. Rogera Sławskiego i innych szkół,
- przedstawiciele Centrum Wsparcia Rzemiosła, Kształcenia Dualnego i Zawodowego w Poznaniu i w Kaliszu.
Wizyta w trzech miejscach:
- Frankfurt nad Odrą,
- Brandenburg nad Havelą,
- Rüdersdorf.
I DZIEŃ – FRANKFURT NAD ODRĄ
Ponadzakładowe Centrum Kształcenia Zawodowego Branży Budowlanej we Frankfurcie nad Odrą:
- Prezentacja systemu kształcenia dualnego w Niemczech na przykładzie Ponadzakładowego Centrum Kształcenia Zawodowego Branży Budowlanej we Frankfurcie nad Odrą, jednostki Zakładu Promocji Kształcenia Zawodowego Związku Przemysłu Budowlanego Berlina i Brandenburgii (BFW).
- Prelekcja i warsztaty „System dualnego kształcenia zawodowego w Niemczech” z uwzględnieniem doświadczeń Centrum w zakresie kształcenia młodzieży z różnych krajów, w tym uchodźców.
Izba Rzemieślnicza we Frankfurcie nad Odrą:
- Prelekcja i warsztaty „Rola i zadania izb rzemieślniczych w systemie dualnego kształcenia zawodowego w Niemczech” oraz dyskusja na temat rozwiązań systemowych w zakresie systemu kształcenia dualnego i uregulowań prawnych finansowania tego kształcenia, a także doświadczeń z kształceniem zarówno młodzieży z krajów ościennych, jak i też imigrantów,
- Rola izb gospodarczych (zarówno tych zrzeszających przedsiębiorstwa budowlane, jak i izb rzemieślniczych) w kształceniu dualnym oraz w adaptacji zawodowej imigrantów.
Ponadzakładowe Centrum Kształcenia Zawodowego Branży Budowlanej we Frankfurcie nad Odrą:
- Kolacja z udziałem niemieckich podmiotów kształcenia zawodowego połączona z wymianą doświadczeń, między innymi w poniższym zakresie:
- Doświadczenia w kształceniu dualnym młodzieży w środowisku międzynarodowym,
- Niemieckie doświadczenia w ztałceniu imigrantów,
- Przezwyciężanie negatywnych stereotypów w postrzeganiu innych narodowości,
- Polskie doświadczenia w projektach międzynarodowych.
II DZIEŃ
Centrum Kształcenia Zawodowego w Brandenburgu nad Havelą:
- Przykład kształcenia dualnego w praktyce, dyskusja nt. rozwiązań systemowych dot. Kształcenia dualnego w Niemczech na przykładzie Zakładu Zarządzania Drogami Kraju Związkowego Brandenburgii,
- Prezentacja oferty dualnego kształcenia zawodowego Centrum Kształcenia Zawodowego w Brandenburgu nad Havelą (przykładowe zawody: operator maszyn budowlanych, specjalista budowy studni jako unikatowy zawód oferowany przez CKZ),
- Dyskusja na temat współpracy ze szczególnym zwróceniem uwagi na specyfikę kształcenia imigrantów, konieczność uwzględniania różnic kulturowych, a także przezwyciężania barier wpływających na efektywność procesu kształcenia.
Rüdersdorf koło Berlina
- Wizyta w Parku Muzealnym na terenie kopalni odkrywkowej wapienia – prelekcja „Historia wapienia i cementu” z udziałem burmistrza gminy,
- Podsumowanie i ocena wizyty studyjnej – wyznaczenie dalszych kierunków współpracy pomiędzy Wielkopolską Izbą Budownictwa i ZSB a Ponadzakładowym Centrum Kształcenia Zawodowego Branży Budowlanej we Frankfurcie nad Odrą,
- Dyskusja na temat możliwości realizacji wspólnych projektów służących wdrażaniu systemu kształcenia dualnego w Wielkopolsce.
Uczestnicy projektu mieli okazję poznać niemiecki system kształcenia dualnego, a w szczególności takie jego aspekty, jak:
- Rozwiązania systemowe regulujące system kształcenia dualnego, w tym system finansowania,
- Rola izb gospodarczych (zarówno tych zrzeszających przedsiębiorstwa budowlane, jak i izb rzemieślniczych) w kształceniu dualnym,
- Rola firm i rzemieślników w procesie kształcenia dualnego,
- Uwarunkowania prawne przynależności podmiotów gospodarczych do izb i wynikające z tego zobowiązania dotyczące kształcenia dualnego.
Na szczególne podkreślenie zasługuje możliwość zapoznania się przez uczestników wizyty studyjnej tak z bazą do praktycznej nauki zawodu, jak też i bezpośredni kontakt z osobami realizującymi kształcenie dualne. Istotną korzyść dla uczestników wizyty studyjnej stanowi fakt, że mieli oni możliwość poznać niemieckie doświadczenia w zakresie pracy z imigrantami, a z drugiej strony mogli przedstawić polskie doświadczenia z realizacji międzynarodowych projektów kształcenia dualnego młodzieży.